Kroatien 2001

Forsiden: "Campingliv"

Limfjorden (Limski-kanal) set fra oven.

Denne sommer besluttede vi os til at køre til Kroatien. Det blev en god oplevelse. Kroatien er et meget smukt land. Der bjergrigt med meget frodig vegetation. Jorden er rød. Klimaet er perfekt, og vandets temperatur er så tilpas, at man kunne svømme rundt med snorklen på i timevis uden at komme til at fryse.

Campingpladsen

Den campingplads vi boede på hedder: "Lanterna". Det er en stor plads. Den største vi nogensinde har været på. Den var på sine steder ikke så bred, men til gengæld var den lang. Den er en del af et større feriekompleks, hvor der også var hoteller og lejligheder.

Badelandet på pladsen var rigtig fint. Der var saltvand i bassinerne, og der er en fin udsigt ud over bugten hvor campingpladsen ligger.

Her er et billede af stranden, som I kan se er der ikke meget sand, men hård stenbund, det huede ikke fruen, som ikke svømmer så meget.

Der er mange toiletbygninger, og der blev gjort meget ud af rengøringen. Da vi kom den 6. juli, var der rigelig plads til vores campingvogn, men efter en uge var tilstrømningen overvældende. Det var svært at finde pladser, og folk var glade for de pladser, som vi rynkede på næsen af, da vi kom. Med de mange nye gæster begyndte der også at blive kø i toiletbygningerne, både når vi skulle bade, og når vi ellers skulle bruge dem. Det betød, at vandet i bruserne var koldt, når man stillede sig i kø efter kl. 16.

Sådan så det ud i begyndelsen. Senere var der overfyldt.

Turen til Kroatien

Ved flittig brug af DCU's forum: "Mellem campister" fik jeg mange gode tip og forslag. Jeg kan nævne familien Nymark fra Strib, samt familien Madsbjerg. Her fik jeg mange nyttige tip, der kom os til gode og var med til at spare os for meget besvær, især tænker jeg på turen derned, men også tip der angik indkøb og seværdigheder.

Turen fra Trieste til Porec.

Vi kørte gennem Tyskland over München til Salzburg. Gennem Taurntunnellen og Katschenbergtunnellen.

Det var en perfekt rasteplads i Østrig. Bemærk at båsene passer til bil og campingvogn. Desuden regnede der ikke som det plejer i Østrig.

Vi overnattede på en skøn rasteplads mellem de to tunneller, den er beregnet til overnatning. Der er små båse, som passer til bil og campingvogn, man kan få frisk vand, og man kan få tømt sit toilet.  Der var en god stemning, folk grillede og hyggede sig, det var med andre ord som på en campingplads.

Vi kørte over Villach og sætter kursen mod Trieste. Her skal man køre mod Koper i Slovenien og grænseovergangen Buje til Kroatien. Herefter sættes kursen mod Porec.

Det var den beskrivelse vi havde fået af turen. Hvis vi ikke havde haft den beskrivelse af  ruten, ville vi have troet, at vi havde kørt forkert.

Vi kom kørende i bjergene ved Trieste og nød den smukke udsigt over bugten. Pludselig ender motorvejen, og vi kører ind i byen.

Vejene er smalle og skiltningen er mangelfuld. Så det gælder om at være vågen.

Men vi fulgte bare efter andre campingvogne og autocampere i den tætte trafik.

Endelig var vi ude af byen og når grænsen til Slovenien.

Herefter  går turen ad smalle bjergveje, til vi når Buje: Grænsen til Kroatien.

Inden længe er der skilte, der viser til Porec.

Cirka 15 km. før Porec er der skilte, der viser til Lanterna camp, så vi nåede snart vores campingplads.

Seværdigheder.

Som nævnt i indledningen er Kroatien et meget smukt land. Det første billede er taget på kystvejen til Pula. Det er Limfjorden. Ja, det hedder den. Vi er jo fra Nordjylland, så det var sjovt at se Limfjorden i Kroatien. Der er meget længere ned end billedet giver indtryk af.

Vi kørte til Pula, hvor der er et meget stort amfiteater, som nok er et besøg værd. der er i det hele taget mange spor fra det gamle romerrige.

Her er vi i amfiteateret, desværre fik vores store pige  Mette feber, mens vi var i Pula. Så vi så ikke alt, hvad vi gerne ville. Til gengæld fik vi bevis på at det var en velfungerende campingplads vi boede på for de havde deres egen læge, der straks behandlede Mette, så hun var frisk næste dag.

Ikke så langt fra campingpladsen var der en lille grotte der hedder Baradine. Den besøgte vi. Den er ikke så imponerende, som andre grotter vi har oplevet, men det var alligevel en god oplevelse ikke mindst pga. en meget kvik og veloplagt guide. I grotten lever der en lille bleg og øjenløs salamander, som vi var så heldig at se. Den findes kun i Baradinegrotten og i Postojnagrotterne. Så det var interessant at se den.

I det hele taget var alle byerne seværdigheder i sig selv, da man fornemmede historiens vingesus i de gamle bygninger.

Pizza

Når man går langs havnen i Porec, kommer man til et vandtårn. Her ligger en restaurant, der hedder Saloon. Inde i gyden bag den ligger det tilhørende pizzaria. Her får man verdens bedste og største pizzaer. Se på billedet. Den pizza kostede ca. 130 kr.. Og vi der var nok til to dage. Man får resterne med i papæsker.

Så er der serveret.

Prisniveau

Det kostede ca. 2800 kr. for 16 overnatninger, hvilket er billigt. Priserne på dagligvarer er som i Danmark. På restauranterne er det rimeligt billigt, ca. 2/3 af hvad det koster i Danmark.

Vin i Kroatien.

Hvidvinen var rimelig og smagte godt, sagde min kone. Jeg drikker ikke hvidvin, men gerne rødvin. Men det lykkedes os ikke at finde en rødvin, der smagte bare nogenlunde. Uanset hvor dyr eller hvor billig vinen var, så smagte det ikke særligt godt, det er igen en personlig vurdering. Men alle vi talte med syntes det samme.

Konklusion:

Kroatien var en stor og god oplevelse, som vi ikke vil have været foruden. Der var storslået natur og dejligt badevand. Måske vender vi tilbage igen. Det vil tiden vise, men de kvindelige medlemmer i familien vil gerne til Frankrig eller Spanien til næste år.

Venskab over internet.

Da jeg startede denne hjemmeside sidste år, fik jeg kontakt med mange mennesker, der skrev til min e-mailadresse. Jeg  fik gode råd og idéer. En af de kontakter der blev ved at holde var kontakten til Bendy Witt. Vi skrev sammen hele vinteren. Da Bendy bor i Hundested, kunne han let komme  til den årlige campingudstilling i Bella-centeret. Her fik han mange spændende kataloger, som han sendte til mig. Vi blev enige om at Kroatien lød spændende og ud fra brochurerne valgte vi at mødes i Kroatien på campingpladsen "Lanterna Camp".

Her er vi på hyggetur med familien Witt i den lille by Novigrad, der ligger ca. 8 km. fra campingpladsen. Der er en dejlig rolig stemning i de små byer i Kroatien.