Toscana

Efter flere ture til Lidoen ved Venedig, blev vi enige om, at vi ville prøve at se noget mere af Italien. Derfor blev vi enige om at tage til Toscana. Det fortrød vi ikke. Vi fik en dejlig ferie i et område af Italien, som er betydelig smukkere end området ved Venedig.

Vi skulle være 12 dage ved Marina di Bibbona, hvorefter vi regnede med, at vi skulle have en uges tid ved Gardasøen. Men der var hedebølge i Italien, og de lovede 40 grader ved Gardasøen. Derfor ændrede vi planer og smuttede videre til Østrig, hvor vi var en uge på Camping Seeblick Toni.

Som I kan se, er der meget smukt i Toscana.  Udsigt fra Volterra.                                       En rasteplads mellem Bologna og Firenze.

Turen nedad gik som den plejede. Vi stoppede ved DCC-Kurcamp ved Bad Gandersheim, hvor vi gav 17 Euro for os alle fire.

Vi havde fået en ny bil i år. En Hyundai Sonata 2.4. Det var bare dejligt. Vi har altid været godt tilfreds med vores Mondeo, men Sonataen var bare suveræn. Jeg nød det overskud af kræfter, der er i bilen. Den fløj nærmest over bakker og dale, uden at jeg skulle skifte gear hele tiden. Desuden blev det den varmeste tur vi nogensinde har haft, så det fuldautomatiske klimaanlæg, gjorde turen mere behagelig.  Vi slapper af i Bad Gandersheim. Det var varmt, så vi søgte skygge. Vi bruger så vidt muligt altid campingpladser når vi er på farten. Vi nyder at kunne slappe af og få et brusebad. Gå en tur i ro og mag. Varme vores mad, og sove uden larm og stress. Desværre kan jeg ikke finde en hjemmeside fra pladsen. Pladsen findes på følgende måde: (DCC Kur-Campingpark. Frakørsel  67 Seesen 9 km i retning af Bad Gandersheim.

Dag to stoppede vi på Camping Inntal, hvor vi også har overnattet før. Pladsen ligger kun 200 meter fra motorvejen, så den er let at køre til.

Afslapning på Camping Inntal.                                                                                        Udsigt fra vores plads i Camping Inntal

Camping Free Time

Vi nåede frem til Camping Free Time sidst på eftermiddagen. Motorvejen fra Modena til Firenze var ikke for god. Desuden var der mange lastbiler, så det blev en hård tur. Bil og campingvogn blev prøvet af. Det bumpede hele tiden, da vejen var fuld af huller og andre ujævnheder. Vi drejede af lidt for tidligt og kom ind i Cesina. Vi ringede til Flemming og Joan og ved deres hjælp, fandt vi heldigvis hurtigt ud, og kom på rette spor igen. (Jeg sagde til familien, at det måske var en god ide med et navigationsanlæg, men dem vi snakkede med, som havde navigation, havde kørt forkert endnu flere gange, og to var endda kørt over en bro, og var endt på en pløjemark, hvor vognen måtte kobles af før der kunne vendes. Navigation???? Tja.......)

Det sædvanlige billede ved pladsens indgang.                                                                      Vores plads, hvor vi holder siesta. Der var meget varmt.

Nu har vi efterhånden rejst en del år, og vi synes næsten altid, at den ferie vi lige har haft er den bedste nogensinde. Denne ferie, synes vi også, er en af de bedste vi har haft, men det er ikke pga. pladsen. Ferien blev så god, fordi vi havde det rart sammen, og fordi vi fik en masse gode oplevelser.

Pladsens standard levede ikke op til det niveau, som vi er vant til, når vi er sydpå. Der er kun 8 toiletter. 4 til herrer og 4 til damer. Vandet i hanerne var kun lunkent, eller koldt. Mest koldt. Det var især træls, når vi skulle vaske op. Her er et link til andres beskrivelse af pladsen: DCU Campister imellem

På plus-siden vil vi nævne, at man kunne gå op i byen om aftenen. Det var hyggeligt. Stranden var god med fint sand, men ikke særlig småbørnsvenlig, da der meget hurtigt blev dybt.

Bilerne måtte ikke være på pladsen, derfor skulle alt bæres eller køres ind.                                                        Stranden var dejlig

Mona og Svend, som vi har holdt ferie med siden Kroatien 2001, var kørt af sted nogle dage før os, og var på pladsen, da vi kom. De var af sted i campingvogn for første gang i år. Vi gik op og fik en pizza og kiggede på faciliteterne.

Allerede næste dag fandt vi en vinpusher, der solgte en rigtig god vin.

VM

Italien kom som bekendt med i finalen i fodbold-VM, så der var højt humør og god stemning, da kampen skulle spilles. Da kampen var slut med sejr til Italien, var der bare larm i gaden. Biler kørte rundt med hornet i bund. Der var fyrværkeri og stor jubel. Det var bare en fed oplevelse. Dog ikke så fed som i 1992, hvor vi vandt EM, men vi lod os rive med af stemningen.

Volterra

Vi kørte til Volterra, hvor vi så på byen og på alabast i alle mulige varianter. Vi skulle have fortsat til Sienna, men pga. de snoede veje, blev pigerne og Anne-Birthe køresyge, så vi opgav at besøge Sienna.

Udsigt fra bymuren i Volterra.                                                                                  En byport i Volterra.

Hygge på pladsen

Da der er nok at se til i det daglige, er det dejligt at slappe af og hygge sig på campingpladsen. Vi griller og går små ture, og indimellem laver vi næsten ingenting. Det er dejligt. Herunder følger der en serie billeder fra pladsen.

Jeg fik en foldecykel i fødselsdagsgave. Den havde vi meget glæde af, så næste år har vi snakket om at anskaffe en mere, så vi kan komme ud og køre nogle ture i omegnen af den campingplads vi skal på til næste år.

Lucca og Pisa

Vi har lært Flemming og Joan Petersen ( www.petersencamping.dk  ) at kende, pga. vores hjemmeside. De skrev til os angående Spanien. Ved et sjovt tilfælde, havde de også forsæson på Åbo camping, og det har givet anledning til mange hyggelige stunder i hinandens fortelte, hvor vi bl.a. har snakket meget ferie.

I år svigtede de Kroatien og kørte til Toscana. Vi aftalte at vi skulle på udflugt sammen. Det blev til en spændende og varm tur til Lucca og Pisa. Der var mange der sagde, at Pisa ikke var noget særligt, men vi syntes nu, at det var spændende at se det skæve tårn og området omkring det.

Her er et udsnit af muren rundt om Lucca. Lucca er en rigtig hyggelig by, der er ikke mange biler i gaderne. Hvilket giver ro til at nyde de smukke omgivelser i byen.  Termometeret viste 41 grader, da vi var i Lucca. Derfor gik vi så vidt muligt i skyggen. Her står Anne-Birthe og Malene og gisper sammen med Joan og Flemming. Mette havde det svært i varmen og var endnu længere inde i skyggen.
Dette torv i Lucca er bygget ovenpå et amfiteater fra Romertiden. Derfor er det bygget  i en  buet oval facon.

Der er en rigtig dejlig stemning i Lucca, så vi kan godt forstå at Bjarne Riis bor i den by. Vi så ham ikke, han havde jo travlt ovre i Frankrig med at styre sit cykelhold.

Da vi kom ind i Lucca, opdagede vi, at Roger Waters havde spillet aftenen i forvejen. Da især Mette og jeg er meget glade for Pink Floyds musik, blev vi lidt ærgerlige. Vi ville gerne have hørt Roger Waters opføre hele "Dark side of the Moon" plus mange af de andre gode numre, som vi kender fra Pink Floyd. Ugen i forvejen havde Eric Clapton spillet, hvilket heller ikke ville have været dårligt at høre.
Guinigi-tårnet. På toppen af tårnet vokser der egetræer. Vi ville gerne op i tårnet, men da temperaturen dirrede omkring 40 grader, så vi opgav. Der var meget atmosfære i Lucca. Det var ligeledes skønt, at der ikke var så mange biler. Folk cyklede rundt, og som I kan se kunne man også køre i hestevogn. Den holdt på det hyggelige torv, som var ved domkirken.

Her er et billede af domkirken i Lucca. Bemærk søjlerne. De er alle forskellige både i form og farver.

Pisa

Da vi havde set os mæt i Lucca, gik turen til Pisa. Flemming førte an. Han valgte at køre ad landevejen, hvilket gik rigtigt fint. Han fortsatte ufortrødent ind i Pisa, hvor han kørte op i en gade, som lå lige ved Det skæve Tårn. Vi drillede ham og kaldte ham TomTom. Han havde i øvrigt ikke navigationsudstyr i bilen.

Her er vi landet lige ved siden af "Det skæve Tårn". Flemming er en god guide. Vi står lige og prøver at vænne os til de ca. 40 grader efter køreturen i vores biler, hvor klimaanlægget havde forkælet os med lidt lavere varmegrader.
Dåbskapellet og domkirken i Pizza. Vi købte billet til domkirken, som også var smuk og spændende at opleve.
Et billede fra domkirken og et lig, som er udstillet i en gennemsigtig kiste.

Her er et link til 360 graders panorama fra domkirkens torv: http://www.italyguides.it/us/pisa/leaning_tower.htm

Her er et 360 graders panorama, hvor man ser mere af det skæve tårn: http://www.italyguides.it/us/pisa/miracoli2.htm

Klik på billederne, så kan man dreje dem.

En ting som var rigtig god ved pladsen, var dens placering. Der var nemlig en lille by man kunne gå op i om aftenen. Her var der små butikker, isbarer og restauranter. Det er noget, som man tit savner andre steder, hvor campingpladserne ofte ligger temmelig langt fra byerne.
Efter vi havde været i Pisa og Lucca kom vi ikke rigtigt ud på flere sightseeingture. Der var meget varmt, så vi var tilfredse med at være ved stranden og poolen. Mona og Svend lokkede os til at gå til stranden og bade de sidste aftener, hvilket var særdeles  hyggeligt. Noget som vi helt sikkert vil dyrke de kommende år, når vi er på ferie sydpå. Vi sov bedre om natten, når vi var kølet ned af en dukkert og et brusebad bagefter. Der var jo meget varmt om natten. Herunder er der en lille billedserie fra en aftenbadetur. Vi fik altid lige et glas vin eller en sodavand efter anstrengelserne. Det gjorde det endnu mere hyggeligt.
Som I kan se er det ren hygge. Øverst til venstre er vejen ned til stranden. Øverst til højre ser I mig som bodybuilder. Nederst får vi en bette ting, mens vi nyder solnedgangen.
Den sidste aften pakkede vi sammen, og gik ned i byen for at spise. Vi fik de største og fineste pizzaer, vi nogensinde havde fået. Det var meningen, at vi skulle til Gardasøen, men efter et kig på DMI's hjemmeside, kunne vi se, at temperaturen var lige så høj der. Mette havde det lidt svært ved de store varmegrader, så vi blev enige om, at vi tog til Østrig i stedet for Gardasøen. Det kom vi ikke til at fortryde. Vi havde en pragtfuld uge på Camping Seeblick Toni. Beretningen om den del af turen kommer på en selvstændig side.
Konklusion:

Vi havde en rigtig dejlig ferie, og vi kommer helt sikkert til Toscana igen. Vi mangler jo at se Firenze og Siena.

I vores gæstebog har Ole Steen skrevet følgende:

Skrevet af: ole steen d. 9/10 - 2006 kl. 22:06:15
Halaje Camping, 80.161.98.191
Hej Jan,
Jeg har været inde for at kigge på jeres side om sommeren 2006, da vi jo selv har været der i 2005. Jeg er ked af, at I ikke havde samme oplevelse af FreeTime som os, men vi kan jo have været der på et andet tidspunkt af sæsonen end jer.
Du efterlyser iøvrigt raste/transitpladser langs motorvejen, i den forbindelse har jeg, på vores hjemmeside, lagt nogle af de transitpladser ind, som vi har benyttet gennem tiderne.
med venlig hilsen
ole steen

Vi er Ole meget taknemmelig for hans hjælp, inden vi tog af sted, han gav gode råd om kørselvejledning, og om ting som vi kunne opleve. Pladsen levede ikke helt op til det vi har været vant til, men vi er en meget positiv familie. At der var kø til toiletterne kunne ikke slå os ud. Havde vi været på pladsen i den mindre travle tid, havde vi sikkert ikke bemærket det.

Se i øvrigt Oles beretning om Toscana på hans hjemmeside: http://www.123hjemmeside.dk/halaje

Her kommer snart et link om vores oplevelser i Østrig 2006.