Rhinlandet
Kursen var nu sat til Rüdesheim. Vi blev ledt ind gennem en by, der hedder Bingen. Jeg kunne se, at der var en campingplads, men i første omgang kørte vi forbi den, da vi ville til Rüdesheim. Men da GPS'en pludselig sagde: "Drej til højre og tag færgen". Sagde jeg:  "Nej." Og kørte ligeud, da jeg ikke var oplagt til at tage en færge, som jeg ikke kendte. Der var heldigvis en rundkørsel lidt længere fremme. Vi kørte tilbage og fandt ind på den campingplads, som vi lige havde passeret. Den hed  Hindenburgbrügge, da den ligger ved resterne af  Hindenburgbroen, som blev bombarderet og ødelagt af de allierede i 1944.Udsigt
Her er udsigten fra vores plads. Det er Rüdesheim, man kan se. Den ligger lige overfor Bingen. Vi tog færgen næste dag. Campingvognen kunne sagtens være der. Men det er jo ikke til at vide på forhånd.
flodbådsolnedgang
Det var spændende at se de mange både, der sejlede forbi. Vores plads lå lige ned til floden. Vi bor jo i Skagen, så de både og sejlforhold vi så ved Rhinen, er helt anderledes, end det vi er vant til.Vejret var lidt omskiftligt, men da vi havde haft badeferie med sol og varme, gjorde det ikke så meget.
Vi nød at se solen gik ned, når vi gik vores aftentur.
Burg RheinsteinRheinstein
Lige før vi tog af sted på ferie, så vi Vagn på floden. Her besøgte han Burg Rheinstein, så vi var lidt opsat på at få den oplevelse med. De næste billeder er fra borgen. Det var en god og interessant oplevelse. Her er vi på vej op til borgen. Heldigvis måtte vi have hunden med ind. Ellers var der jo en der måtte vente udenfor. Det er den eneste rigtige ulempe ved at have hunden med.
Det høje tårnHer sidder pyllerhovedet
Her er tårnet, som var det højeste punkt på Burg Rheinstein. Malene står i på nederste etage. Højere nåede jeg ikke.Til gengæld kom resten af familien helt op og fik taget nogle gode billeder. De grindede af mig, men her er mit svage punkt, jeg er normalt ikke bange for noget som helst. Her sidder jeg. Trappen op til det højeste punkt, så så spinkel ud, at jeg opgav at komme videre. Så de følgende billeder, er taget af Mette og Malene. Jeg mente, at jeg udfyldte en værdifuld funktion, som hundebarnepige. :-)
RhinenSmå biler
Udsigt over Rhinen fra det høje tårn.Parkeringspladsen under tårnet.
RestaurantDen tynde trappe
Et kig ned i restauranten. Her er den trappe, som jeg ikke havde lyst til at gå på.
Rüdesheim
FærgenTuristmagnet
For at komme til Rüdesheim og Loreley, skulle vi med den færge, som jeg ikke var sikker på kunne rumme bil og campingvogn. Det viste sig, at vi sagtens kunne have taget færgen med vognen på. Men pyt, den plads vi lå på var rigtig fin. Desuden kunne vi læse i forskellige debatforaer på nettet, at pladsen ved Rüdesheim havde en meget galsindet lejrchef. Om det passer ved vi ikke, men vi havde det i hvert fald godt, der hvor vi var.Et billede af et hotel i Rüdesheim. Vi har efterhånden været en del steder. Vi kommer også helst, hvor der kommer andre turister, men aldrig har vi oplevet en større turistmagnet. Vi blev meget overrasket over, hvor mange mennesker der var, og hvor mange turistbutikker der var. Især var der mange japanere, der gik rundt med kameraer om halsen, de så ud til at nyde det, og det gjorde vi nu også.
VinmarkerDrosselgaden
Loreley
Vi har jo hørt myten om Loreley, så det skulle vi også se. Kursen blev sat til St. Goarhausen, hvor vi skulle op på Loreleyklippen. Desuden fik vi en god spadseretur ud på en halvø, hvor der var en skulptur af Loreley, heksen, som kunne lokke sømændene i døden. De følgende billeder er fra Loreley, hvor vi kørte op på den store klippe. Som I kan se, så var der en betagende udsigt. Tyskland rummer mange gode oplevelser. Vi er glade for, at vi bider ferien over i to, så vi først får en "badeferie" i varmen, og bagefter en oplevelse af historie og skøn natur. Loreley
På vej til heksenSet oppefra
Her er vi på vej ud af næsset, hvor Loreleyskulpturen er.Her ser vi turen oppefra. Loreley er helt ude på spidsen af den smalle tange. Det er forøvrigt mig der har taget billedet, så jeg overvandt min højdeskræk.
UdsigtMere udsigt
Der var bare betagende smukt.Her står vi på den yderste kant. Nedenfor på den anden side, kan man se campingpladsen: Loreleyblick. Den kunne vi godt tænke os at prøve. Den ligger i hvert fald et sted med en flot udsigt.
På stolenMette nyder udsigten
Schnitzler og uvejr
Campingpladsen havde en fin lille restaurant, hvor vi fik de lækreste schnitzler. Vi sad og hyggede os efter vi havde spist, da folk begyndte at forsvinde i en voldsom fart. Vi kiggede os om, og så en uvejr komme farende hen ad Rhinen. Fronten var skarp som en kniv. Jeg tog et billede, og så løb vi i vild galop tilbage til campingvognen. Vi nåede ikke helt i læ, da regnen og stormen kom. Det var faktisk rigtigt hyggeligt, at kigge ud på uvejret, mens vi lå inde i vor lune vogn.Storm på vej
Stilhed før stormDette billede er taget kort tid før det billede, der er lige ovenover. Bemærk den skarpe afgrænsning af  uvejret. Vi løb om kap med fronten. Heldigvis nåede vi næsten tørre i mål.
Næste dag skulle vi køre hjem. Vi fik GPS'en til at lede efter Camping Mitte. Turen gik godt, så vi nåede pladsen sidst på eftermiddagen. Igen var vi glade for at vores TomTom hjalp os rundt om alle de store byer. Der var rigtig mange motorvejsskift især i starten af turen. Da vi nåede til Kassel, så følte vi os jo næsten hjemme, da vi har kørt den tur en del gange.
Camping Mitte er en dejlig plads med en flink ejer. Desværre har vi hørt, at den skal lukke. Det er en skam.

Her ender beretningen om årets sommerferie. Der vil sikkert komme et par småjusteringer i løbet af vinteren.