Gardasøen anden del

Efter Anne-Birthes styrt holdt vi lav profil nogle dage. Der kom en læge hver dag på pladsen, så det benyttede vi os af. Han var ikke nærrig med pillerne. Så smerterne blev holdt nede, men vi blev enige om, at hun hellere måtte tage den med ro for ikke at gøre skaden mindre.
Derfor tog Malene, Svend og jeg på udflugt sammen igen. Det blev til en tur til "Vandfaldenes park" (Parco delle cascate) Vandfaldenes park
Kort over parkenDa vi ikke var fuldtallig på turen, blev vi enige om  kun at tage den grønne rute, som er den korteste. Men bare den var en fin oplevelse med mange smukke vandfald og interessante planter. Parkens hjemmeside yder slet ikke retfærdighed overfor dette smukke naturområde.
Næste år skal vi allesammen besøge parken, hvor vi vil tage den lange tur. Så vil vi have madpakker og vand med.
Herunder kommer der en serie billeder fra parken.
På vej nedFørste vandfald
Her er vi på vej ned. Jeg havde heldigvis min pung med, da det kostede 5 Euro at komme ind. Det vidste vi ikke, og der var meget langt op til bilen.Her øjner vi det første vandfald. Det var en varm dag, så det var meget skønt og svalende at gå på stierne under den frodige vegetation.
Klart vandHøjt vandfald
Vandet var utroligt klart, og vi kunne se masser af smådyr og små fisk.Der var lidt jungle over stedet.
GyngenMalene i gyngen
Ved et af vandfaldene var der en gynge. Den var sjov at prøve. Wiren var meget lang, så det var en ordentlig gyngetur man fik.Man kom helt ind i en slags grotte, og det var lige før, at man fik våde tæer. Det kan meget stærkt anbefales at prøve gyngen. :-)
Fine hegnGod sikkerhed
Sikkerheden var i top. Der var hegn alle steder, hvor det kunne være farligt. Så man kan roligt tage mindre børn med. Stierne var også pænt jævnede, så det var ikke de største strabadser man blev udsat for.
Dejlige dage
Dagene flyder bare af sted, når man er på ferie. Det er skønt, at køre ud og opleve noget, men det er også dejligt bare at hygge og dase på pladsen.
Det var meningen, at vi skulle have en lille uges tid i Østrig, men på nettet kunne vi følge vejret i resten af Europa. Det var ikke godt, så vi besluttede, at vi ville blive nogle flere dag på Camping du Parc, da vejret var rigtigt godt, og stedet var dejligt. Desværre var vores plads optaget, men vi fik tilbudt en anden plads. Så vi måtte lige flytte. Men det gik fint. Folk var særdeles hjælpsomme. Den nye plads havde endda søudsigt. Det gjorde jo ikke noget.

Billedet ved siden af: Der skrives postkort mens solen går ned over søen.
Aftenhygge
MorgenbadningAftenbadning
Bageren åbnede først klokken 8. Jeg vågner altid tidligt, så jeg fandt ud af at tage en morgendukkert, inden jeg hentede brød til morgenkaffen. Vandet var altid krystalklart om morgenen.Senere på dagen hvirvlede alle de mange badegæster sandet op fra bunden, så det blev uklart. Men det var ikke vores indtryk, at det er ulækkert og forurenet vand i Gardasøen. Det var også dejligt med en aftendukkert. Trods vores fordomme blev vi glade for at bade i søen. Desuden var det fint for hunden, at det var ferskvand. Hvad angår strande, så er der ikke mange steder, der kan konkurrere med de strande vi har hjemme i Skagen. Derfor er vi som regel tilfredse uanset hvor vi kommer, for vejret er som regel altid bedre sydpå, og det er det vi kører efter.
Hygge på pladsenFælles spisning
Dejlig afslapning med en god bog. Jeg fik læst "Jordens søjler" af Ken Follet. Den kan stærkt anbefales. Et par aftener spiste vi sammen med Mona og Svend, Hans og Rikke og deres piger. Det var hyggeligt. Der var gode Take-away pizza'er på pladsens restaurant.
Sejltur på søen
Anne-Birthes fod fik det lidt bedre, og lægen havde været meget rundhåndet med smertestillende medicin, så vi blev enige om at tage på en sejltur.Svend og Mona ville også gerne ud at sejle, så vi tog af sted sammen.
Vi valgte en tur fra Lazise til byen Garda. Bardolino ville vi stoppe i på tilbagevejen. Det blev en fin tur.
Turen fra Lazise til Garda foregik i en hjuldamper, der godt kunne minde lidt om "Hjejlen", der sejler på silkeborgsøerne. Det var faktisk meget spændende. Jeg elsker at sejle, og har da også haft en lille båd engang, så for mig er det altid pragtfuldt at sejle. Hvis bare vejret er godt.
Hjuldamperen
Skovlene på hjuldamperenHygge på færgen
Her er skovlene på hjuldamperen.Vejret var pragtfuldt. Lige til en sejltur.
Molen i BardolinoStrandpromenaden i Garda
Bardolino og Garda var et par dejlige byer, som vi helt sikkert vender tilbage til.
Udsigt fra kirkenSkulptur ved havnen i Bardolino
Hagl
Så skete det, som man kun hører om, at andre bliver udsat for. Der kom et voldsomt uvejr med regn og hagl. Det var underligt og lidt uhyggeligt, hvor voldsomt det lød på campingvognen. Bilen holdt delvis under et træ, så den blev mindre beskadiget en campingvognen. Men mange buler fik den. De er dog rettet ud igen.Store hagl
Hagl på tæppet Stort og småt fra hjemturen
Det havde været en dejlig ferie, selvom vi fik skader på bil og campingvogn.

Næste formiddag var det overskyet.
Vi snakkede med Mona og Svend og blev enige om, at hjælpe hinanden med at gøre klar til at rejse hjemad.
Lige inden kl. 12 kørte vi fra pladsen. Der var sket et uheld på motortrafikvejen, så vi kom til at køre i kø.
Den lille tur fra Lazise og til Affi tog mere end 2 timer, så vi kørte kun op til Camping Inntal i Østrig.
Da vi nåede Brenner var temperaturen kun 2 graders varme. Så det var koldt at tanke op kun iført en strop T-shirt og shorts. Der var tæt tåge og det regnede meget, da vi kørte i Østrig.
Da vi nåede Camping Inntal gik vi i vand til over anklerne. Så vi kom hurtigt ind og fik tændt varmen i vognen og fik lavet noget mad. Vi gik tidligt til køjs. Da vi vågnede næste morgen, havde det sneet i bjergene. De var meget hvide. Det har vi aldrig set før på vores ture. Godt at vi blev lidt længere ved Gardasøen.

Sne på bjergene
Et af vores faste stop på vej ned er DCC-Kurcamp i Bad Gandersheim. Vi blev enige om at blive et par dage der for at se hvad egnen bød på.
Sammen med Mona og Svend, (som rejste videre næste morgen) gik vi op i restauranten og fik nogle rigtigt gode schnitzler med tilhørende salatbar. Det var så godt, at vi næsten blev enige om at gøre det til en tradition.

På billedet ved siden af, kan I se Mona og Svend, Malene og jeg. Det var en af damerne i restauranten, der tog billedet. De var rigtigt søde.
Dejlige schnitzler
Næste morgen tog vi ind i byen Bad Gandersheim. Det blev lidt en skuffelse. Vi er meget glade for at campere i Tyskland og kan godt lide de smukke gamle byer. Bad Gandersheim virkede lidt som en by i afvikling. Der var dog en smuk kurpark, som man kunne komme ind i fra pladsen.
De næste billeder er fra byen og parken.